+48 718 808 324
         +46 762 820 774
Uszkodzona przesyłka kurierska - co robić?

Data dodania: 2020-06-25


Dlaczego przesyłki mogą uszkodzić się w transporcie?

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jak wiele jest czynników, które mogą prowadzić do różnych uszkodzeń. Niestety za większość z nich są odpowiedzialni sami klienci firm kurierskich. Głównym grzechem jest nierzetelne zabezpieczanie paczek. Towary swobodnie przemieszczają się w kartonie i często nie są owijane folią bąbelkową. Nierzadko do pakowania wykorzystuje się mocno już „zmęczone” pudła z odzysku.
Sporo osób, aby zaoszczędzić na przesyłce, nie wykupuje dodatkowych pakietów, które gwarantują ostrożne obchodzenie się z paczką. Jest to ważne nie tylko w przypadku elektroniki, ale także kruchych, podatnych na wstrząsy przedmiotów.
Do uszkodzeń często dochodzi w sortowniach, jak i na przeładunku paczek, szczególnie gabarytowych.
Zdarza się również niepoprawne zamocowanie towaru w przestrzeni ładunkowej samochodu dostawczego. Aby się przed tym chronić, powinieneś nie tylko solidnie zapakować towar. Wykup również ubezpieczenie przesyłki, dzięki któremu w razie problemów masz prawo do odszkodowania.
 


Uszkodzona przesyłka kurierska – i co dalej?

Aby ułatwić sobie ewentualne uzyskanie odszkodowania, powinieneś wykazać się czujnością już przy
odbiorze paczki. Gdy to Twoich drzwi zapuka kurier, pamiętaj, aby:
• sprawdzić stan paczki przed podpisaniem protokołu odbioru (upewnij się, że nie ma śladów zalania,
wgnieceń kartonu czy rozerwania folii),
• w przypadku wątpliwości poprosić dostawcę o wspólne rozpakowanie przesyłki na miejscu i
sprawdzenie fizycznego stanu przedmiotów,
• spisać protokół szkody, jeśli coś zostało fizycznie uszkodzone lub stan samej paczki wzbudza
wątpliwości.
Z doświadczenia wiemy, że mało który kurier będzie chciał czekać, aby otworzysz przy nim paczkę. Jednak jest pewna alternatywa. Jeśli jej stan wzbudza Twoje wątpliwości, poproś o spisanie protokołu, w którym znajdzie się informacja o tym, że zewnętrznie przesyłka jest uszkodzona. Dzięki temu nie potwierdzasz jej odbioru w formie „bez zastrzeżeń”. W razie problemów łatwiej będzie Ci dochodzić odszkodowania od przewoźnika.

 

Co robić, gdy towar faktycznie jest uszkodzony?

Niezależnie od tego, w jakim stanie jest sama paczka, zadbaj o to, aby możliwie jak najszybciej ją otworzyć. Nierzadko zdarza się, że opakowanie jest w idealnym stanie, a jego zawartość i tak została uszkodzona. Najbardziej zagrożona jest elektronika oraz przedmioty kruche, w tym wykonane ze szkła lub porcelany.

Jeśli dopiero po otwarciu paczki stwierdzisz problem, masz maksymalnie 7 dni na to, aby zgłosić go firmie
kurierskiej. Zrób to jednak najszybciej, jak tylko się da. Procedura jest prosta:
• jeśli masz numer do kuriera, który dostarczył przesyłkę, zadzwoń do niego i poproś, aby przyjechał
spisać protokół szkody,
• skontaktuj się z przewoźnikiem i zgłoś swoje roszczenia (pamiętaj, że spisanie protokołu na miejscu
to za mało),
• możesz być poproszony o przygotowanie dokumentacji fotograficznej i wysłanie jej np. na wskazany
adres e-mail.

 

Ile czasu czeka się na rozpatrzenie wniosku reklamacyjnego?

Gdy przejdziesz już procedurę zgłaszania uszkodzenia przesyłki, firma kurierska rozpocznie dochodzenie. Sprawdzi przede wszystkim, czy wina nie leży po stronie nadawcy, który np. nieprawidłowo zabezpieczył paczkę. Jeśli było wykupione ubezpieczenie, możesz liczyć na odszkodowanie. Niestety przewoźnicy nierzadko rozpatrują takie reklamacje nawet ponad 3 miesiące.

Pamiętaj, że w razie nieuznania Twoich roszczeń, zawsze możesz wnioskować o ponowne rozpatrzenie
reklamacji. Gdy dojdzie do takiej sytuacji, warto spróbować, gdyż jedyną alternatywą jest wejście na drogę sądową.





Informujemy, że ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania (link). Informacje o zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. x